DOLLY´s DAGBOEKEN

Burgermoeder Dolly Zuidkruis herself heeft op 1 februari 2014 met terugwerkende kracht het leegstaande blog van de Columnisten van Katoen onteigend. Sindsdien maakt ze haar eigen Dagboek ermee wereldkundig.
Iedere gelijkenis met de echte wereld berust op louter toeval; de werkelijkheid is immers te absurd om verzonnen te kunnen zijn.


vrijdag 14 december 2012

STATISTIEK 2

Hoe kan het toch dat nog nooit een marktonderzoeker mij gevraagd heeft of ik gisteravond tv heb gekeken en zoja, welk programma ik heb gezien? Dat vroeg ik mij twee weken geleden in dit blog af. Een behulpzame lezer legde me uit dat dat komt doordat de kijkcijfers niet worden bepaald met willekeurige steekproeven, maar met een vast panel van kijkers, wier kijkgedrag nauwkeurig wordt geregistreerd.

Van alle televisieprogramma's die op de Nederlandse zenders worden uitgezonden worden kijkcijfers bijgehouden. Aan de hand van de kijkcijfers kan men zien hoeveel mensen naar een programma of zender kijken en in welke leeftijdscategorie de kijkers zich bevinden. Tevens worden aan de hand van de kijkcijfers van de programma's de kosten voor de reclamespots berekend.

Dit onderzoek wordt sinds 1 januari 2011 uitgevoerd door de bedrijven Intomart GfK en Nielsen in opdracht van de Stichting KijkOnderzoek (SKO). Om dit onderzoek uit te voeren zijn 1245 huishoudens in Nederland (ongeveer 2800 personen) voorzien van apparatuur bij al hun televisies, waarmee geregistreerd wordt wie naar welke zender kijkt.

(Bron: Wikipedia)

Hoeveel potentiële tv-kijkers zouden er zijn in ons land? Twaalf miljoen (op een totale bevolking van zo'n 17 miljoen) lijkt me wel het minste. Dus aan de hand van het kijkgedrag van 2800 voorgeselecteerde mensen berekenen die knappe kijkcijferbedrijven wat twaalf miljoen mensen gisteravond hebben gezien en wat ze daarvan vonden.

2800 mensen, dat is krap 0,02% van alle kijkers. Knap werk om dan vast te kunnen stellen waar tout Nederland naar gekeken heeft! Knap ook als je aan de hand van die cijfers advertentietarieven vast kunt stellen, en al helemaal in het publieke bestel.

Mijn behulpzame lezer legde mij evenwel uit dat die 2800 mensen een dwarsdoorsnede van de Nederlandse bevolking zijn. Ze vormen een representatieve afspiegeling van ons allemaal, van alle tv-kijkers. Maar wie garandeert mij dat die 2800 niet nét even anders zijn dan anderen? Ieder mens is tenslotte uniek en misschien hebben deze 2800 wel nét een kenmerkje dat de andere Nederlanders niet hebben. Om te beginnen hebben ze het al goed gevonden dat er vreemde apparatuur in hun huis wordt geplaatst, die aan een Big Brother van het Kijkcijferbedrijf dingen doorgeeft over het kijkgedrag. Ik ken massa´s mensen die zo´n inbreuk op hun privacy absoluut niet zouden tolereren. Misschien hebben die 2800 mensen nog wel meer enge hobby's, zoals messen slijpen en een Brabants accent nadoen. Misschien houden ze met z'n allen ook wel heel erg van Mark van Bommel en Patty Brard. En van Gordon en nog erger.

En heel misschien verklaart dat wel waarom dat soort liederlijke patjepeeërs louter door te bestaan tout Nederland kan blijven lastigvallen.

Kijk, nu wordt opeens heel veel duidelijk.

Izzy Oude Pekela,
vml. docent filosofie en columnist-in-opleiding
 

Geen opmerkingen :