DOLLY´s DAGBOEKEN

Burgermoeder Dolly Zuidkruis herself heeft op 1 februari 2014 met terugwerkende kracht het leegstaande blog van de Columnisten van Katoen onteigend. Sindsdien maakt ze haar eigen Dagboek ermee wereldkundig.
Iedere gelijkenis met de echte wereld berust op louter toeval; de werkelijkheid is immers te absurd om verzonnen te kunnen zijn.


woensdag 7 mei 2014

DOLLY STRAALT 1


Achteraf gezien, dus met de kennis van nu, had ik het natuurlijk kunnen weten. Het had namelijk al in onze eigen Polderkoerier gestaan, maar om de een of andere reden had ik daar overheen gelezen. Hoe dat heeft kunnen gebeuren? Geen idee. Het was niet zo'n betaald wegwerpartikel van afhaaljournalist Werner de Woerd, nee, het was een heuse column van een serieuze columnist:

Aardstraling komt uit het binnenste van de aarde en wordt geproduceerd door de gloeiend hete ijzerkern. Het is hetzelfde als zonnestraling, alleen is de zon veel groter. De aarde past 1,3 miljoen keer in de zon en deze is ook nog gloeiend heet. De aarde is al veel meer afgekoeld en de straling van deze hete massa binnen moet dan ook nog door die dunne laag heen waar wij op leven. Onder overdruk perst de straling zich omhoog door gaten, scheuren en aardbreuken en schiet het heelal in.

In Duitsland en Oostenrijk waar ze deze natuurkracht veel serieuzer nemen hebben ze hem op twee kilometer hoogte boven het aardoppervlak nog kunnen meten. Als dit in een weiland omhoog komt, dan is er natuurlijk niets aan de hand, maar komt hij in een huis omhoog, dan trekt deze straling naar gevoelige mensen toe. Aardstraling pakt het licht uit je lichaam. Je blijheid, vrolijkheid en levenslust.

Mensen worden moe, brak en gebroken wakker. Ze raken 40% van hun energie kwijt en slepen zich op wilskracht door de dag heen. 'Ik heb een stijve nek en stijve spieren', is ook een veel gehoorde klacht. Die straling is ook lastig te vermijden, want verplaats je je bed dan verhuist de straling na één nacht weer mee.

Uit: Polderkoerier 24 april 2014



Sraling perst zich omhoog in Val d'Ispère  5 mei 2014    (foto: Dolly Sellefie)

Al van een afstand zag ik dat er iets niet in orde was in mijn huisje in Val d'Ispère. En wat denk je, ik stap uit de auto en meteen had ik last van stijve spieren en een stijve nek! Toen had ik al zoiets van Dolly, dit gaat 'm niet helemaal worden deze keer, maar toen ik boven een scheur in de grond ook nog eens last begon te krijgen van mijn smaakpupillen dacht ik wegwezen hier, want dit voelt echt niet goed.



Scheuren en aardbreuken in Val d'Ispère  5 mei 2014                (foto: Dolly Sellefie)

Gelukkig ligt onze zustergemeente een paar dorpen verderop en op aanraden van mijn collega daar kwam ik terecht in het B&B van landgenoten. Nou ja, zo goed als landgenoten dan, want we worden gescheiden door dezelfde taal; zij van hun is Vlaamse, maar wel heel tof. (klik hier)


Hoort, zegt het voort
van Laweit tot Kreileroord:
nog meer van het zellefde
op zondag, mei de ellefde 

(wordt vervolgd)

Dolly Zuidkruis
burgemeester van Sas-Laweit

3 opmerkingen :

Anoniem zei

Zo is het maar krek Dolly!

(p.s. wil je het geld voor de sluikreklame deze keer kontant of op de gebruikelijke rekening?)

Dag, Dick

Les Fontanelles zei

Amaai da vinnuk waal ieel plezant zunne dammen ier genoemd wurren, merci e Dolleken en ge weet ut e, aultid waalkom zunne!

Anoniem zei

't is 't een en tander aje ier ziet.Radiatie, coiffeurs, en gulle natuurlijk. Allez toet seffens en anders tot later enhe, k zin der vandeure, weere nar holland voet 't werk.