DOLLY´s DAGBOEKEN

Burgermoeder Dolly Zuidkruis herself heeft op 1 februari 2014 met terugwerkende kracht het leegstaande blog van de Columnisten van Katoen onteigend. Sindsdien maakt ze haar eigen Dagboek ermee wereldkundig.
Iedere gelijkenis met de echte wereld berust op louter toeval; de werkelijkheid is immers te absurd om verzonnen te kunnen zijn.


maandag 2 april 2012

BANGALIJSTJE

Als jongerencoach heb ik altijd zoiets van dat je zo veel mogelijk moet aansluiten bij hun eigen belevingswereld. Van die jongeren dus, weet je. En dat je ze ook in hun eigen taal kunt aanspreken. Geen moeilijke woorden gebruiken. Korte zinnen. En niet met je oren gaan klapperen als je een woord uit hun straattaaltje niet meteen begrijpt. Gewoon meelullen, weet je, anders bereik je ze nooit. Loesoe, doekoe, echt wel lekker belangrijk, ik zeg het je, jongen. Ja, duhhu!

Vorige week hoorde ik opeens iets over bangalijstjes. Die schijnen de jongeren tegenwoordig op internet te zetten om erbij te horen. Meteen had ik zoiets van té wauw, wat geweldig dat die kinderen elkaar gaan coachen in hun zwakheden, al hebben ze zelf misschien niet eens in de gaten dat ze dat doen. Als jongerencoach vind ik dat natuurlijk een waanzinnig mooie ontwikkeling. Dat ze hun angsten benoemen en rangschikken, en er trots op zijn, in plaats van dat ze help roepen en aankloppen voor een rugzakje! Gewoon lekker jezelf durven zijn, hoe banga je ook bent, en je eigen ding blijven doen, wat anderen er ook van zeggen.

Dus dacht ik zo van hoe kan ik beter een ingang blijven houden bij de jongeren dan door zelf ook een bangalijstje te maken? Er is immers niks mis met jezelf kwetsbaar op durven stellen? Ik had gelijk zoiets van vooruit met de geit! Hier komt het bangalijstje van Bart-Jan!


1. Ik ben bang voor dat ik anders ben
2. Ik ben bang voor het geluid van een verkeerd krijtje op een ouderwets schoolbord
3. Ik ben bang voor spinnen met haar erop
4. Ik ben bang dat ik dingen niet altijd helemaal goed begrijp
5. Ik heb ook nog hoogtevrees

Zo. Dat is eruit.


(foto: niet Vroegindeweij)


Wil jij ook eens openhartig praten over je gevoelens en waar je bang voor bent?
Eén mailtje is voldoende.
Stuur het naar mij, Vroegindeweij.


Dit is een bericht van Bart-Jan Vroegindeweij, jongerencoach van de MSG

Geen opmerkingen :